Eesti Muuseumiühingu uudiskiri Juuni 2016
Eesti Muuseumimeene auhinna võistlus ehk EMMA 2016
Eesti Muuseumiühing kuulutab 1. augustil välja Eesti Muuseumimeene auhinna EMMA konkursi.
EMMA on rahaline tunnustusauhind parima suveniiri esitanud Eesti muuseumile. Auhinda antakse välja üle ühe aasta. Võistluse eesmärgiks on muuseumide igapäevatöö ühe osa – tootearenduse – tunnustamine ja väärtustamine, muuseumide kogude kui inspiratsiooniallika kasutamine loovtööstuses.
Muuseumimeenete konkursil ootame osalema kõiki Eesti muuseume. Võistlusele saadetud meeneid saab näha Narva festivalil, mis on suurepäraseks võimaluseks tutvustada kolleegidele viimase kolme aasta jooksul elluviidud uuenduslikke ideid. Hindamiskomisjon koosneb muuseumi-, turismi- ja tootedisaini valdkonna spetsialistidest.
EMMA konkursi võitjad kuulutatakse välja Eesti muuseumide festivalil Narvas 26. septembril 2016.
Vaata lähemalt EMMA statuuti siit!
Täpsem info: Terje Lõbu, terje.lobu@ut.ee, tel 5198 3132 2014. aastal võitis EMMA konkursi Eduard Vilde Muuseumi (Tallinna Linnamuuseum) meene „Pisuhänna sokid“.
Muuseumimaastiku
uued trendid
Balti museoloogiakool 5.–11. juunil Lätis
Igal suvel kohtuvad kolme Balti riigi muuseumitöötajad Balti
museoloogiakoolis, et analüüsida ja arutada museoloogia teoreetilisi küsimusi. Sel
aastal koguneti Läti linnas Cēsises. Lektoriteks olid rahvusvaheliselt tuntud
museoloogid Peter van Mensch ja Leontine Meijer van Mensch, paar päeva hiljem
liitus grupiga ka Euroopa Kultuuride Muuseumi direktor Elisabeth Tietmeyer.
Cēsise Ajaloo- ja Kunstimuuseumi trepil seisavad museoloogiakoolis
osalejad koos lektorite ja korraldajatega.
Museoloogiakooli läbivaks teemaks oli muuseumimaastiku uued
trendid, mida analüüsiti lektorite Peter van Mensch ja Leontine Mijer van
Mensch raamatu „Uued trendid museoloogias II“ (New Trends in Museology II) baasil. Raamatu üheks võtme teemaks on,
kas ja kuidas muuseumid peaksid kohanema muutustega ühiskonnas ning kuidas koguda
kaasaega.
Lektorid soosisid osalejate aktiivset sõnavõttu.
Lektorid Leontine Meijer van Mensch ja Elisabeth Tietmeyer
töötavad Euroopa Kultuuride Muuseumis (Museum Europäischer Kulturen), mistõttu
käsitleti kaasaja kogumist lähtuvalt sellest muuseumist. Euroopa Kultuuride
Muuseumi muuseumikogus on vana ja kaasaegne maailm koos. Muuseumikogu
ajaloolise osa moodustab etnoloogiline preisi kultuuripärand, samas on aja
jooksul muuseumit reformitud ning praegu on muuseumi missiooniks koguda Euroopa
kultuuripärandit, mis erineb juba olemasolevast muuseumikogust. Või kas erineb?
Muuseumil on suur Neitsi Maarja kujude kollektsioon. Tänapäeva ühiskond muutub
üha ilmalikumaks ja on tekkinud teistsugused nähtused, millesse usutakse. Kogu
Euroopat haaravaks sündmuseks on Eurovisioon – kuid kuidas seda koguda? Ühe
näitena ostis Euroopa Kultuuride Muuseum oma muuseumikogusse Gerhard Goderi
skulptuuri Conchita Wurstist, kelle kujutamisviis on väga sarnane Neitsi Maarjale.
Kas Conchita Wursti võib pidada üheks Eurovisiooni sümboliks? Kindlasti. Samas
tekitas see ost ühiskonnas palju vastukaja, et kas see mitte ei riiva teatud
osa ühiskonnast ja kas selline kuju on eetiline. Teisel osal ühiskonnast tekkis
huvi, et milline see kuju on ja paljud soovisid näha Conchitat. Muuseum muutus
sellega atraktiivseks nooremale põlvkonnale, aga ehk kaotas osa
konservatiivsemast publikust. Siit tulenes järgmine relevantne küsimus, et kes
on muuseumi sihtgrupp ehk kes on külastaja ja kui palju peaks tema soovidega
kogumisel ja eksponeerimisel arvestama? Kindlasti peab sellele vastamisega
tegelema iga muuseum ja vastavalt sellele ka oma tegevusi planeerima.
Arutelu all oli palju olulisi küsimusi.
Samuti oli kursuse läbivaks teemaks, et kuidas kaasata
publikut. Muuseumid võistlevad külastajate nimel teiste meelelahutusasutusega,
mis tähendab, et oluliseks on muutunud emotsionaalne side külastajaks. Inimesed
hindavad personaalset lähenemist. Kuidas seda saavutada ja milliseid meetodeid
kasutada? Kursuse raames toimus ka õppekäik kolme erinevasse kohalikku
piirkonna muuseumisse. Õppekäigu eesmärgiks oli analüüsida kogetud emotsioone
muuseumides, milliseid tundeid tekkisid muuseume külastades ja kuidas neid
saavutati.
Õppekäik toimus kolme erinevasse, aga ometi sarnasesse
muuseumi:
Valmiera Muuseum, mis oli kõige traditsioonilisem
maakonnamuuseum, kus oli võimalik tutvuda kohaliku piirkonna ajalooga.
Naukšēnu Inimeste Muuseum (Naukšēnu Cilvēkmuzejs), kus oli
väga palju tähelepanu pööratud indiviidile ja tema kaasamisele. Külastajal oli
võimalik osaleda erinevates tegevustes.
Naukšēnu Inimeste Muuseumis oli võimalik kududa vaipa, mis hiljem
pannakse muuseumi seinale ja iga ühe kootud jupp tähistatakse inimese nimega.
Mazsalacas Piirkonna Muuseumis eksponeeritakse erinevatelt
inimeste kollektsioone ja ise aktiivselt kogumisega ei tegeleta.
Mazsalacas Piirkonna Muuseum sai alguse hiirte
kollektsiooni annetamisega, kokku on seal üle 1500 hiire.
Museoloogiakooli üheks väärtuseks on kindlasti tutvumine
uute või taaskohtumine vanade kolleegidega, kellega loengute vahepeal analüüsida
käsitletud teemasid ning mõtestada püsititatud küsimus. Viimaseid tekkis
kindlasti rohkem, kui vastuseid. Nädal möödus väga kiiresti, sest lektorid olid
kogenud loengute andjad ja inspireerivad ning panid osalejad arutlema, kuidas
muuseumid peaksid kohanema muutustega ühiskonnas ja kuidas dokumenteerida
kaasaega. Osalejad said palju uusi ideid ja mõtteid, mida võib edasi arendada
juba oma muuseumis.
Järgmisel aastal kohtume juba Tartus!
Öösel
oli võimalik tutvuda kauni Cēsise vanalinnaga laternate saatel.
Kokkuvõtte tegi Marju Niinemaa.
Ilusat suve!
|